zoekmachine optimalisatie
Voordat je meteen wilt beginnen en direct resultaat verwacht eerst de volgende opmerking. Het kan een aantal weken duren voordat je nieuwe website met enkele pagina’s wordt opgenomen in de index. Ook als je een website hebt waar je al jaren niks meer aan hebt veranderd kan het zijn dat het even duurt voor de wijzigingen merkbaar zijn.
Bij Google heb je ook het ‘sandbox’ fenomeen. Ze zetten nieuwe sites 6-8 maanden in een ander traject waarbij de sites meestal scoren op termen waar weinig tot geen concurrentie is. Soms scoren deze nieuwe websites niet eens op de eigen domeinnaam.
De reden hiervoor is waarschijnlijk dat Google wil voorkomen dat SPAM sites op korte termijn hoog kunnen scoren in de resultaten en de resultaten kunnen vervuilen.
TIP: Zodra je de url online hebt wat tekst plaatsen met je belangrijkste keywords. Zorg ervoor dat de webpagina dan al geïndexeerd wordt door een link te verkrijgen op een andere reeds geïndexeerde website. Je kunt controleren of deze al geïndexeerd is door het “site:www.domeinnaam.com” commando in te voeren in het Google zoekscherm. Zodra de spiders het nieuwe domein voor het eerst registreren doordat ze deze tegenkomen op een andere webpagina, begint de periode in de ‘zandbak’ namelijk al te lopen.
Wat bij sommige van onze websites ook wel eens heeft gewerkt (als je tenminste al een paar websites hebt met hoge pagerank) is deze te ontwikkelen op een subdomein van een reeds bestaande website. Zodra de website klaar is en reeds geïndexeerd op het subdomein, deze vervolgens te verplaatsen naar de nieuwe domeinnaam en het subdomein een 301 redirect geven.
De pagerank en betrouwbaarheid van het subdomein gaan nu 1 op 1 over naar het nieuwe domein en je slaat hierdoor de wachtperiode in de sandbox van Google over.
Het aanmelden bij de grote zoekmachines heeft tegenwoordig dan ook geen zin meer. Hoe meer links op andere pagina’s hoe beter. Zoekmachines die vinden je wel als dat nodig is door het volgen van andere betrouwbare links op het internet.
Met deze info hoef je dus ook niet meer in de websites te trappen met schreeuwerige teksten als:
‘Aanmelden bij 1000 zoekmachines tegelijk en allemaal nummer 1 posities. ’
Als ze de belofte al waarmaken zonder SEO dan is het enkel op de bedrijfsnaam die natuurlijk weinig tot geen concurrentie heeft van andere webpagina’s.