Nu je weet wat voor opbouw te hanteren bij het opzetten of herinrichten van je website komen we toe aan de optimalisatie per webpagina.
Het algoritme van zoekmachines bekijkt per pagina voor welke keywords of combinaties hiervan de webpagina relevant is.
Je hebt hier dus te maken met keyworddichtheid. Hoe meer deze keyword (combinaties) hierin voorkomen hoe relevanter de pagina is voor de zoekmachines.


Plaatsing keywords
Je belangrijkste keywords dien je te plaatsen in minimaal de titel, headings, de pagina tekst, links, image alt taqs (code voor plaatjes, hierover later meer), drop down boxes, bestandsnamen (plaatjes & html-naam pagina) en domeinnaam.
Voor de body tekst is het ook nog belangrijk waar de keywords voorkomen. Als het keyword of combinaties hiervan in ieder geval maar voorkomen in de eerste paragraaf en in de laatste en af en toe nog tussendoor op andere plaatsen in de pagina. Zorg er wel voor dat je het niet overdrijft. 6% Tot 15% is goed genoeg. Het moet leesbaar blijven voor de menselijke bezoekers.
Drijf je het te ver door dan kun je ervan uit gaan dat zoekmachines dit beschouwen als keyword opvulling. Dit is een SPAM techniek waarvoor je bestraft kan worden door zoekmachines.

Niet alleen de bewuste pagina telt hierin mee maar ook de pagina’s eromheen. Probeer dus een mix te vinden voor een juist percentage van keyword dichtheid. De ene keer 8%, de andere keer 15% en dan weer 12%. Dan kan je niks gebeuren. Een perfect percentage bestaat dan ook niet.
http://www.keyworddensity.com/
Via bovenstaande link kan je de dichtheid per woord bereiken van reeds bestaande pagina’s.
Een vergelijkbare tool staat ook op http://www.webmaster-toolkit.com net zoals vele andere handige tools voor webmasters.