Waaraan moet een goede informatieve tekst voldoen?

1.Het moet hoog relevante informatie bevatten over het onderwerp. Het onderwerp is door ons zoekwoorden onderzoek vastgesteld. Waar de meeste vraag naar is en de minste concurrentie. De subonderwerpen nuanceren het hoofdonderwerp. Een tekst is relevant voor de lezer als deze antwoorden krijgt op vragen die bij hem/haar leven en opkomen. Daarom worden vaak faq’s (frequently asked questions) toegevoegd aan websites / teksten; veelgestelde vragen met het antwoord erbij.
2.Geleding in de tekst dat wil zeggen: inleiding met kort overzicht wat de lezer te wachten staat, de hoofdtekst met de belangrijkste boodschappen en een afsluiting met conclusie of korte samenvatting.
3.Het moet gericht zijn en geschreven worden op een of meer doelgroepen. Willen we hondenmanden voor op de fiets verkopen, dan richten we ons op hondenbezitters/oppassers/verzorgers die de hond op de fiets willen meenemen. We leven ons in op alle aspecten die daar mee te maken hebben: gebruiksgemak, opbergmogelijkheden, veiligheid, prijs - kwaliteit verhouding enz. Daarnaast leven we ons in op deelgroepen: hoe is het voor een kind om een hondenmand op de fiets mee te nemen, voor ouderen, voor vrouwen. Daarmee komen we in ons voorbeeld ook op aspecten als gewicht van de hond en grootte. Indien mogelijk wordt de tekst opgesplitst voor verschillende doelgroepen.
4.Ordening. Door  een heldere ordening van gegevens in de tekst wordt deze onmiddellijk goed toegankelijk. Middelen om ordening aan te brengen zijn:
a.Hoofdstukken met kop, sub hoofdstukken/koppen, paragrafen en alinea’s. Kijk als voorbeeld naar deze tekst. Door de tekst op te delen in aparte eenheden van belangrijk tot iets minder belangrijk ontstaat een natuurlijke ordening. Hierdoor raakt het oog niet verloren in een grote brei maar heeft herkenning punten in de tekst. 
b.Opmaak; Koppen, vet gedrukte delen, schuin gedrukte delen, witregels, interpunctie, tekengrootte e.d. zorgen voor ordening en houvast.
5.Aandacht trekken. Als een tekst geen aandacht trekt, verliest deze zijn bestaansrecht; zonder lezers bestáát de tekst niet eens. En zo komen we bij onze volgende subkop: