Loading ...
Het vinden van (niche) markten
Het vinden van (niche) markten
We beginnen het marktonderzoek op onderwerpen waarvan wij denken dat daar mogelijk een markt voor is, én waar wij zelf zo veel mogelijk affiniteit mee hebben. Willen we kans hebben op een markt waar nog wat te verdienen valt, dan richten we ons op de z.g. ‘niche markten’. Dit zijn in feite kleine gebieden in grotere markten. Voorbeeld: auto’s zijn een grote markt. Binnen de auto markt vindt je allerlei deelmarkten zoals auto-onderdelen – spoilers. Spoilers zijn een niche markt. De vraag is wel: hoe groot is de vraag naar spoilers en hoe groot is de concurrentie op dit gebied? Deze vragen kunnen we beantwoorden als we onze tools gebruiken om daar onderzoek naar te doen.

Tools voor het vinden van niche markten
Voor het vinden van zoekwoorden zijn diverse software programma’s beschikbaar. De meeste zijn gratis te gebruiken, hetzij via internet, hetzij als geïnstalleerd programma. Afhankelijk van wat we willen kunnen we ook nog kiezen tussen software, gericht op de Nederlandse taal of ook andere talen. Met name de Engels taal biedt veel mogelijkheden voor wereldwijde markten.

Het eerste wat we nu doen is om ons heenkijken. Wat zijn op dit moment trends, of trends die er duidelijk aankomen? Kijk in etalages, kranten, tijdschriften, gidsen, reclamefolders, op internet naar producten of diensten die aangeboden worden. Vaak is dit seizoensafhankelijk, veelal in combinatie met traditionele feesten of festiviteiten. Ook sportevenement en beurzen geven opstapjes naar mogelijke (deel) markten.
 

Copyright © 2018 Zoekmachine SEO