“Bijvoorbeeld, voor het query thema ‘sites die gratis downloads leveren’, zullen websites die daadwerkelijk gratis software downloads leveren, beschouwd worden als ‘voorkeur bronnen’ en websites die de zoekmachines misleiden met woorden als ‘gratis’ en ‘download’ (welbekend als ‘spam technieken’), maar in feite geen toegang bieden naar gratis downloads, zullen beschouwd worden als ‘niet voorkeur sites”.
De gepatenteerde applicatie impliceert dat ‘bronnen’ sites een mooiere toekomst in de zoekmachines zullen hebben, vooral bij Google. Daarom, wees niet bang om met andere sites te linken. Hoe meer waarde je levert voor je bezoekers, hoe meer je aan het eind beloond zult worden. Je ultieme doel is om een autoriteit te worden in je speciale onderwerp.
Als online maketeer zul je meer aandacht moeten besteden aan de kwaliteit van de pagina’s die je site in zijn geheel levert. Dit is een van de weinige patenten die naar de gehele site verwijst, in plaats van naar individuele pagina’s
Conclusie
Voor de slimme Zoekmachine Optimaliseerder zal dit geen verandering van methoden betekenen. Zoals altijd, blijft kwalitief goede inhoud de sleutel. Als jij je bezoekers van relevante informatie voorziet, dan zullen de zoekmachines je belonen.
Een aantal interessante ideeën zijn in dit patent opgenomen. Relevantie en kwaliteit inhoud spelen een hoofdrol. Er blijft echter de vraag over welke factoren gaan gelden om te gaan behoren bij de ‘voorkeur sites’. Zal opgenomen zijn in DMOZ of Yahoo! Een vereiste zijn? Als dat zo is, dan zullen heel wat webmasters wazig kijken bij deze benadering.
Het zal zeker interessant zijn hoe Google zal veranderen in de komende jaren. Algoritme gebaseerde zoekresultaten zullen problematisch blijven omdat er altijd mensen zullen blijven die het syteem proberen te verslaan. Het toevoegen van menselijke redactie en mening in het ranking proces lijkt onoverkomelijk.
Dit geldt tenslotte voor alle belangrijke zoekmachines. Yahoo, Google, MSN en AskJeeves moeten allemaal kwaliteit zoek resultaten leveren om te kunnen concurreren in deze bedrijfstak. Om echt succesvol te kunnen zijn, zullen ze verder moeten gaan dan alleen maar algoritme gebaseerde resultaten, om de meeste waarde aan hun bezoekers te kunnen leveren.