Voorbeeld tekst hoe het niet moet:
Hosting van uw website
Bij Watsnel kunt u nu een eigen, professionele, website maken naar persoonlijk design. Om een site op internet te laten zien, moet u deze site 'hosten' (het beschikbaar maken van uw site voor bezoekers door een hosting provider). Watsnel is een goede hosting provider. Bij Watsnel kunt u kiezen uit de volgende webhosting pakketten: Mijn Website en Mijn Website Plus. Bij deze hosting pakketten krijgt u gratis SiteBuilder; web design software waarmee u eenvoudig in 5 stappen uw eigen website bouwt, zoals u het wilt.

Voorbeeld tekst hoe het wel moet:

Hosting en bouwen van uw website
Bouw in 5 eenvoudige stappen een goede website naar eigen ontwerp. Wij bieden u keus uit 2 hostingpakketten:

Mijn Website
Mijn Website Plus
Beide met gratis SiteBuilder software

Nog beter is de derde zin veranderen in:
U heeft keus uit 2 hostingpakketten:

Waarom is dit beter? ‘Wij’ zijn niet belangrijk, de lezer staat centraal.

Mensen vermaken met je teksten
Dit is niet het hoofddoel van je teksten, maar het is wel meegenomen dat mensen plezier beleven aan het lezen ervan. Plezier kan door verschillende elementen ontstaan:

  • humor
  • kennis
  • nieuws
  • spel

Deze vier termen kunnen samengevat worden onder de noemer ‘luchtigheid’, als tegenovergestelde van zwaarmoedigheid.

Mensen raken, ontroeren
Mensen worden geraakt als je hen op hun emoties aanspreekt. Een goede doortimmerde tekst kan mensen raken door deskundigheid en to the point zijn. Hierdoor voelen mensen zich erkend en krijgen iets over zich van JA. Emotionele ‘triggers’ zijn:

  • wat vinden anderen van mij
  • wordt ik gezien, erkend (zie je wel, ik heb gelijk)
  • bezit; geld, goederen, reizen,
  • tijd of geld besparen, gemak
  • behoefte aan relaties, niet alleen zijn
  • behoefte aan positieve gevoelens, geluk, plezier, gezondheid
  • behoefte aan kennis, bevredigen nieuwsgierigheid
  • angst vermijden
  • schuldgevoel vermijden

Het vertrouwen winnen
Vertrouwen krijg je niet vanzelf, vertrouwen moet je winnen. Als je de voorgaande 4 elementen in je tekst tot uitdrukking hebt kunnen brengen (door goede informatie te geven, te vermaken, te verleiden, mensen emotioneel te raken), dan komt het vertrouwen op enig moment als vanzelf. En zeker als je in de gelegenheid bent om mensen regelmatig van informatie te voorzien. Bijvoorbeeld doordat ze ingeschreven zijn op je nieuwsbrief. Geduld is hierbij een schone zaak. Maar het voortdurend werken aan verbeteringen van je service en daarover communiceren met heldere taal en toegevoegde waarde leveren zijn zeker zo belangrijk. Mensen zijn sceptisch en soms cynisch over contacten die men via Internet opdoet en onderhoudt. Volharding en een hele correcte houding kunnen daar verandering in brengen.

Dan is het als de druppel die de steen uitholt.