Met de groei van Web 2.0 (Interactieve websites waar je online van alles met elkaar kunt delen, zoals documenten, agenda, foto's en video's. Je hebt er geen software voor nodig; die software staat althans online) zijn sociale netwerkdiensten als YouTube en Hyves, enorm populair geworden. Deze sociale gemeenschappen kunnen ook enorm veel verkeer en bekendheid van je site opleveren.
Populaire bijdragen kunnen een aanval van verkeer verwachten en ontvangen. Daarnaast ontvangen populaire sites een uitbundige ‘link liefde’. Deze sociale zoekmachines beïnvloeden bloggers, publicisten en journalisten.

Als je een informatieve site hebt, kan je verkeer permanent blijven stijgen, nadat je ontdekt bent in een sociale web gemeenschap. De sleutel echter om door de interne zoekmachines van zo’n gemeenschap ontdekt te worden is dat je een echt leverancier bent van betekenisvolle bijdragen. Je moet echt kwaliteit content hebben wil jij je koppelingen kunnen plaatsen. Anders verspil je eenvoudig weg je tijd.

Voeg niet alleen je eigen koppelingen toe. Deel de liefde en voeg ook andere sites waarvan je het gevoel hebt dat ze een goede bron zijn voor de gemeenschap.

Een aantal van de beste gemeenschappen zijn:

Nederlands:

Hyves
Google video

Engels:

Digg
YouTube
del.icio.us
Furl
Shadows.com
MyWeb
StumbleUpon
PreFound
Technorati

De huidige generatie van Web 2.0 geeft uitgevers een breed scala aan mogelijkheden om hun werk naar buiten te brengen. Het is tijd om de voordelen van de deze veranderingen in de online uitgeverswereld te benutten.