Er zijn verschillende verkoopsystemen die door SEO bureaus gehanteerd worden:
Winstdeling. Een percentage van de winst is voor het SEO bureau. Zij hebben gezorgd voor 10.000 bezoekers meer waardoor er 100.000 euro meer omzet is gedraaid. Het SEO bureau ontvangt hier dan een afgesproken percentage over.
Betalen per bezoeker. Je krijgt een rekening voor het aantal bezoekers dat er meer op je website komt sinds het SEObureau met je website is gaan stoeien. Dit kan nogal in de papieren lopen maar het voordeel is dat als het geen resultaat oplevert, je ook niks hoeft te betalen.
Je betaalt voor verkeer op een andere site of je huurt deze site. Vreemde constructie. Als je namelijk geen zin meer hebt om te betalen of het levert weinig tot niks op, dan heb je grote kans dat deze club de concurrent benadert om hem een voorstel te doen voor het huren van deze website.
Eenmalig bedrag. Sommige huis aan huis SEO mannen vragen een bedrag voor een eenmalige opzet. Dit is in principe enkel mogelijk op terreinen waar geen concurrentie is. SEO is namelijk een continue proces. De concurrentie zit namelijk niet stil.
Eenmalig bedrag setup + onderhoud. Hetzelfde als de vorige optie behalve dat hier sprake is van onderhoud. Denk aan toevoegen nieuwe pagina’s, blijven analyseren en links onderhouden en uitbreiden.
Het is een feit dat uitstekend SEO werk nu eenmaal veel geld kost. De resultaten zijn er dan ook naar!
Stel dan ook vraagtekens als je maar weinig hoeft te betalen. Meestal gebruikt men dan black hat SEO of men zal weinig tot geen resultaat behalen.