Alleen een brede match gebruiken
Google heeft een handige tool, om er achter te komen welke woorden gerelateerd zijn aan een onderwerp. Deze tool heet het ‘hulpprogramma voor zoekwoorden’. (Te vinden op: https://adwords.google.nl/select/KeywordTool )
Als je hier geen gebruik van maakt, loop je kans om een deel van je potentiële klanten mis te lopen, want deze woorden vertegenwoordigen een deel van je markt. Ook kun je hiermee woorden tegen komen die lagere kosten per klik kosten en dus goedkoper zijn om in te zetten.

Daarnaast kun je aangeven of het zoekwoord exact gebruikt moet zijn door het tussen [haken] te plaatsen of dat een deel van de term met “aanhalingstekens”. Google geeft hierbij de volgende uitleg:

zoekwoord = brede zoekwoorden [zoekwoord] = exacte zoekwoorden "zoekwoord" = Zinsdeelzoekwoorden -zoekwoord = uitsluitingszoekwoorden

Zinsdeelzoekwoord: als u een zoekwoord opgeeft met aanhalingstekens, bijvoorbeeld "witte tennisschoenen", wordt uw advertentie alleen weergegeven als een gebruiker zoekt op witte tennisschoenen in deze volgorde en eventueel in combinatie met andere termen. De advertentie wordt bijvoorbeeld getoond bij de zoekopdracht gestreepte witte tennisschoenen, maar niet bij tennisschoenen met witte veters. Zinsdeel zoekwoorden zijn doeltreffender dan brede zoekwoorden, maar iets flexibeler dan exacte zoekwoorden. Om uw advertenties zo doeltreffend mogelijk te maken kunt u het beste ten minste twee beschrijvende woorden in uw zinsdeelzoekwoorden opnemen .

Het niet optimaliseren van je ads
Laat de beter scorende advertenties vaker vertonen. En vervang minder scorende teksten voor nieuwe, zoals eerder gemeld.

Het niet volgen van resultaten
Om te weten hoe je AdWordscampagnes het doen, moet je kijken naar de zoekwoorden die goed en die minder goed presteren, ofwel de gewenste reactie opleveren. Met Google Analytics kun je dit bereiken. Je kunt een diepte analyse maken met deze geleverde faciliteiten. Gebruik deze hulpmiddelen om het succes te meten van je ads.

Het content netwerk op gaan zonder je biedingen aan te passen
Met Google AdWords kun je bieden op zoekwoorden. Als je klakkeloos de voorstellen van Google volgt, betaal je al gauw te veel. Neem dus de moeite om je eigen bedragen in te stellen, zowel je dagbudget als de maximale kosten per klik. Hou dan de plaatsing in de gaten; binnen de eerste zeven posities is altijd op de eerste pagina. Je kunt ook in de zoekwoordenlijst bij je ad sommige biedingen verlagen voor bepaalde zoekwoorden, waardoor de CTR (click through rate) niet verlaagd wordt, terwijl je dezelfde resultaten behoudt.