Het niet onderkennen van unieke aspecten van je product of dienst
Denk er eerst goed over na, voordat je een AdWords campagne opzet, dat je heel goed begrijpt wat nu precies het verschil uitmaakt tussen jouw product of dienst en dat van de concurrentie. Door het unieke van je product of dienst te verwoorden, heb je meer duidelijkheid over hoe je boven je concurrenten uit kunt stijgen en welke zoekwoorden en termen daar bij horen. Het is aan te raden om goed te kijken wat je concurrentie doet; o.a. welke zoekwoorden zij gebruiken. Na deze analyse zul je een strategie kunnen bepalen die je onderscheidt van je concurrenten.
Gebrek aan zoekwoorden in de tekst van je advertentie
Zowel in de kop als in de tekst kunnen zoekwoorden verwerkt worden. Vooral in de kop is dit belangrijk voor de meest belangrijke zoekwoorden. In de tekst komen dan de iets minder belangrijke keywords. Mensen die geïnteresseerd zijn in het onderwerp moeten, als ze de tekst lezen, precies weten wat ze krijgen als ze op de advertentie klikken.
Gebruikers alleen naar je home pagina sturen
De Adwords ad moet bezoekers sturen naar de pagina van je site waar de ad over gaat. En niet simpelweg naar de home pagina, in de hoop dat men het product of de dienst wel zal vinden wat aangeboden wordt. Dus de advertentie en de pagina / url moeten overeenkomen.
Het maken van slechts een Advertentie Groep
Zoals wellicht bekend maak je in Google Adwords eerst een campagne aan, gericht op een onderwerp, en binnen die campagne maak je advertentiegroepen aan, gericht op deelonderwerpen binnen het hoofdonderwerp.
Maak advertentiegroepen die gericht zijn op enkele zoekwoorden die verband met elkaar hebben. Voorbeeld van verschillende advertentiegroepen voor een hondentrimsalon. De campagnenaam is ‘hondentrimmen’. Er kan een advertentiegroep gemaakt worden, gericht op een lokale omgeving, bijvoorbeeld rond de zoekwoorden ‘hondentrimsalon’ en ‘Utrecht’. Dan kan er een aparte advertentiegroep gemaakt worden rond het synoniem ‘hondenkapsalon’, in combinatie met de plaatsnaam. In grote plaatsen kan de concurrentie op deze woord combinatie zo groot zijn, dat de kosten per klik ook hoog zijn. In dat geval kiezen we voor woorden die minder gangbaar zijn maar wel veel goedkoper; hondenkapper, hondenkapsalon, hondenkapster. Daarnaast is er de mogelijkheid om aparte op verschillende hondenrassen gerichte campagnes op te zetten.
Teksten ongewijzigd laten
De indeling in campagnes en advertentie groepen zorgt ervoor dat je goed kunt nagaan welke campagnes en ad groepen goede resultaten opleveren. Ook de mogelijkheid om per advertentiegroep 3 advertenties te maken kan gebruikt worden om de resultaten op te schroeven. We verwijderen gedurende langere tijd de minst scorende teksten en voegen nieuwe teksten toe. Dan zetten we alle tellingen van de overige ads binnen de groep op 0, door een wijziging in de tekst te simuleren. Dan zijn de volgende resultaten weer goed te vergelijken.