STAP 13. Als er te weinig vraag is naar je onderwerp, kies dan een ander onderwerp en doorloop deze stappen opnieuw.
Wanneer is er te weinig vraag naar een onderwerp? Dit is een beoordelingskwestie. Het is raadzaam om voor zeker 3 onderwerpen dit uitgebreide onderzoek te doen. Daarna kun je vergelijken en een keuze maken. Je keuze moet gebaseerd zijn op een goede mix van verstand en gevoel. Bij verstand komen de ‘harde’ cijfers in beeld, bij gevoel je eigen affiniteit met het onderwerp. Heb je veel affiniteit met het onderwerp dan ben je ook in staat om de juiste energie erin te stoppen en er een succesvol project van te maken. Is er te weinig vraag naar dan kun je er energie in stoppen, maar blijft het in de hobbysfeer qua potentie.

Gereedschappen voor zoekwoorden onderzoek.
Om het zoekwoorden onderzoek te doen hebben we de beschikking over een aantal (deels gratis) tools.

De gereedschappen die we hier nodig hebben moeten het volgende kunnen leveren:
het aantal zoekopdrachten naar deze term in een afgelopen periode
aanvullende termen leveren
de geleverde resultaten moeten ook van toepassing zijn op het Nederlandse taalgebied

Drie gereedschappen (tools) die hieraan voldoen zijn:

Vinden van meer termen:
Kwmap (online):
http://www.kwmap.net/

Google Sandbox (online):
https://adwords.google.com/select/KeywordToolExternal

Vinden van de vraag:
Yahoo Search Marketing (online) (Trefwoorden generator):
http://searchmarketing.yahoo.com/nl_NL/rc/srch/index.php#

The Dowser:
(Installatie software, basis is gratis, uitbreiding kost 97