link tactieken
60% Van alle zoekopdrachten op Internet gebeurt met Google.
Google gebruikt andere formules dan Yahoo en MSN om de ranking te bepalen. Google legt meer de nadruk op link populariteit (aantal en kwaliteit inkomende koppelingen) en nog vele andere factoren, terwijl MSN en Yahoo meer de nadruk leggen op de zoekwoorden.
Het gevaar van veel nadruk op zoekwoorden is, dat als iemand een bepaald zoekwoord in de ‘description’ tag opgeeft dat niet 100% relevant is, en de zoekmachine gaat op die term af, dan wordt de pagina gerankt op basis van een niet 100% relevante term.
Google legt ook meer de nadruk op Page Rank bij de ranking van een site dan op de juiste zoekwoord dichtheid. Een hoger gerankte website trekt als het ware de ranking van de individuele pagina’s mee omhoog. Daardoor kunnen soms minder relevante websites hoger staan in de ranking dan hoog relevante sites. Dit is een terecht bezwaar tegen Google die sommige webmasters dan ook hebben.
Een oplossing voor dit probleem is niet meteen voor handen, maar er wordt gezocht in de richting van het maken van directories. Dit zijn op onderwerp ingedeelde overzichten, waarbij iedere website in maximaal 2 categorieën kan voorkomen.