Dit is een techniek die de meeste webmasters niet hoeven te gebruiken. Het is ook geen techniek zonder risico’s. Maar indien netjes en ook noodzakelijk uitgevoerd kan het enorme voordelen opleveren:
Zoals eerder aangegeven. Als je website over fruit gaat en je wil ook nog auto’s gaan toevoegen dan is het raadzaam om hier een ander domein voor te nemen. En deze niet aan elkaar te linken tenzij je speciale auto’s hebt die gemaakt zijn om fruit te vervoeren.
Echter de vraag is wat te doen met twee gerelateerde termen. Bijvoorbeeld vruchten en fruit.
Je zou de beslissing kunnen nemen om zowel vruchten als fruit in je website te verwerken.
Je zou echter ook een compleet nieuwe website over vruchten op kunnen zetten. Het voordeel hiervan is dat je deze 2 websites aan elkaar kunt linken en zorgt zo voor extra links tussen de twee websites die je anders niet zou hebben. Wat ik hiermee wil zeggen is dat verschillende domeinen als deze slecht minimaal verschillend van elkaar zijn qua onderwerp dat kan deze techniek zorgen voor zorgen voor links van kwaliteit tussen de websites welke weer belangrijk zijn voor je ranking (voor meer info zie het hoofdstuk over links).
Als je dit doet zorg dan wel voor verschillende content. Het moet dus niet zo zijn dat je de website nabouwt en enkel de woorden fruit vervangt door vrucht.
Verder moeten de websites dan op verschillende ip adressen gehost zijn
Het gaat hier om het Class C block. De 3de range in een ip.nummer. Bijvoorbeeld 192.168.xxx.111. Xxx is hier het c range gedeelte wat anders moet zijn. Het gemakkelijkste is om verschillende hosting bedrijven voor je onderlinge websites te gebruiken dit om verschillende ip adressen te krijgen waarvan de websites naar elkaar linken.
Hierbij is ook het vermelden waard van de WHOIS info. Dit is de informatie over je URL ofwel domein zoals reeds eerder aangehaald in dit hoofdstuk.Het kan namelijk zijn dat zoekmachines deze informatie gebruiken. Het is verstandig om hier afwisseling in aan te brengen als je gebruik maakt van bovenstaande techniek en dit op grote schaal gaat toepassen.
Zo is bekend van Google dat ze zich ook hebben aangemeld als domeinregistrant. Echter ze hebben deze optie nog steeds niet vrijgegeven. Google doet dit waarschijnlijk dan ook om de WHOIS informatie van websites te controleren en deze mee te nemen in hun algoritme. Zo zullen domeinen allemaal op dezelfde naam die aan elkaar linken minder waardering krijgen, of zelfs bestraft worden, dan domeinen van allemaal verschillende geregistreerde.
Ook kunnen ze hiermee de verkoop van domeinen voor SPAMdoeleinden beperken. Om een voorbeeld te geven. Stel je hebt een website gehad die jaren braaf gescoord heeft. Je zou deze kunnen verkopen aan een een spamclub die er ‘vreemde zaken’ mee gaat uithalen. Google kan hiermee deze praktijken beter voorkomen. Dit door zodra er iets veranderd in deze info de ranking van de website aan te passen.
Let wel op. Enkele jaren geleden creëerden heel veel mensen tientallen mini-sites met een minimaal aantal pagina’s en content om deze vervolgens aan elkaar te linken. Deze techniek is achterhaald. Je kan beter 5 grote sites hebben met heel veel unieke content en deze linken naar elkaar dan 20 kleine. De techniek werkt nog wel maar als de zoekmachines het ontdekken zul je hiervoor bestraft worden.