De belangrijkste factoren
Zoals al eerder aangegeven zijn er wel meer als 100 factoren (waarvan velen onbekend) welke de ranking van je website voor een bepaald keyword bepalen. Hieronder komen de belangrijkste:

1) Keywords in je TITLE TAG <title>
2) Keywords gebruikt in H1, H2 tags en in de eerste paragraaf van je tekst
3) Keywords gebruikt in de linknamen. Zowel in je eigen website van webpagina als van externe webpagina’s (webpagina’s op andere domeinnamen).
4) De belangrijkheid of populariteit van je website. Deze is afhankelijk van het aantal en de kwaliteit van  links naar je website toe.
5) Hoeveelheid pagina’s van je website die op zijn minst 200 woorden aan relevante tekst bevatten met je keywords. Hoe meer hoe beter.
Kort door de bocht gezegd. Als je hoog wil scoren in Google gaat het erom dat je je website inricht op de beste keywords en zoveel mogelijk links krijgt met je belangrijkste keywords in de linknaam.

Meer hierover in de volgende hoofdstukken want eerst moet je weten op welke keywords je het beste kunt inzetten. Je kunt natuurlijk gaan gissen naar keywords maar er is een betere manier. Er is namelijk een manier om marktonderzoek hiernaar te doen. Hierover meer in het volgende hoofdstuk ‘Marktonderzoek’.