Het bepalen van het hoofdonderwerp van je site.

Als je het marktonderzoek hebt afgerond, is het zaak de meest geschikte domeinnaam te vinden. Wanneer is een domeinnaam geschikt? Een aantal richtlijnen:

De naam moet een of meer woorden uit de top 10 van je onderzoek bevatten. Meestal komt het neer op een combinatie van twee of drie hoogscorende keywords.
Moet acceptabel van lengte zijn
Moet logisch klinken
Met of zonder verbindingsstreepjes: als het niet nodig is streepjes te gebruiken, dan zonder streepjes. In de communicatie over de naam is het vaak lastig uitleggen
De domeinnaam moet de inhoud van je site gaan dekken. En de inhoud wordt bepaald door de hoogst scorende termen. De hoogst scorende termen worden tevens ieder gebruikt in een apart hoofdstuk  
De domeinnaam moet uiteraard nog vrij zijn

Voorbeeld: In het marktonderzoek voor een pension in Duitsland kwamen de volgende resultaten naar voren:

 


575227

fiets

264488

restaurant

201310

vakantie

119391

dames fiets

22457

vakantie camping

16861

vakantie nederland

16776

fiets en scooter

16411

vakantie frankrijk

15242

vakantie spanje

14107

watersport vakantie

12411

duitsland

11749

vouw fiets

10394

vakantie belgie

10140

pension

7737

vakantie italie

7700

vakantie duitsland

7510

reis vakantie

6998

vakantie turkije

6936

vakantie zeeland

6892

routeplanner fiets

5954

goedkope vakantie

5943

vakantie thailand

5802

vakantie oostenrijk

5730

vakantie limburg

5650

ontspanning

5592

vakantie noord holland

5545

wandelen

5469

vakantie griekenland

5359

vakantie portugal


Hieruit blijkt dat via het woord pension een groot deel van de vakantiemarkt in beeld komt. Wat mensen zoeken in een pension is ontspanning, (fietsen, wandelen, rust, ruimte), vakantie, en ook Duitsland scoort hoog. Om alle mensen die een vorm van ontspanning zoeken te bereiken combineren we dit in het woord ‘ontspannen’. Zo kwamen we op: www.ontspannenvakantieduitsland.nl  

Het hoogst scorende keyword bepaalt het onderwerp van je site. De top 10 tot 30 keywords daaronder vormen ieder het onderwerp van even zovele hoofdstukken. Het betreffende keyword wordt in de titel van het hoofdstuk opgenomen en in het eerste deel van je tekst nadrukkelijk besproken. Daarmee leg je de basis voor een goed geoptimaliseerde tekst die door de zoekmachines gewaardeerd wordt.